daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Marängtårta

Publicerad 2014-09-27 12:36:00 i Baka utan ugn

Hej, hej! Jag har länge velat göra lemon curd och nu har jag gjort det för första gången, det var allt på tiden. Jag ville också använda den i något så slutresultatet blev en marängtårta med lemon curd, hallon och grädde. Först kommer receptet på lemon curd som jag hittade på ica.se
 
Lemon curd 
• 2 st ekologiska citroner
• 2 st äggulor
• 1 st ägg
• 2 dl socker
• Vatten
• 100 g smör
Tvätta citronerna. Riv skalet fint och pressa ur saften.
Vispa äggulor, ägg och socker i en skål i några minuter. 
Ställ skålen i ett vattenbad, tillsätt skal och saften. Rör tills krämen har tjocknat ca 15 minuter. Klicka i smöret i mindre bitar, rör tills det smält. Förvara i kylskåp. Klart!
Marängbottnar 2 st
• 6 st äggvitor
• 3 dl socker
 
Vispa äggvitorna, tillsätt sockret pö om pö. Vispa tills att allt blir ett hårt skum, man ska kunna vända på skålen utan att allt rinner ut. 
Spritsa ut till två runda bottnar och grädda på 100 grader tills bottnarna är torra.
Varva marängbottnar, lemon curd. grädde och hallon tills du får tårtan som du vill ha den.
Klart! Jag tyckte att den blev jättegod och det tyckte familjen och gästerna också.
 
Kram Elisabeth!♥

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela