daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Pappas rabarberkaka

Publicerad 2013-07-16 13:19:33 i Mjuka kakor

 
Den här kakan har jag ätit sen jag var riktigt liten, jag blev alltid lika överraskad när vi skulle äta den. Det är alltid min pappa som bakar den så därför kallas den "Pappas rabarberkaka". Nu provade jag själv på att göra den och den är väldigt enkel att göra och också väldigt god.
 
Smeten:
• 5 dl vetemjöl
• 2.5 tsk bakpulver
• 1 dl socker
• 100 g mjukt smör eller margarin
• 1 st ägg
• 2 dl mjölk
 
Blanda vetemjöl, bakpulver och socker. Skär smöret eller margarinet i kuber och fördela i mjölblandningen. Tillsätt ägget och mjölken. Rör snabbt ihop till en deg. Smörj en långpanna, inget ströbröd behövs. (Måtten på min långpanna var ca 20x30 cm.) Klicka ut degen i långpannan.
 
• 1 liter rabarber/3 st normal stora rabarberstjälkar
• Kanel
• Pärlsocker
• 1 st ägg
 
Skär rabarberna i 1 cm tjocka skivor. Tryck i dem i kaka. Vispa ägget med en gaffel och pensla över kakan. Strö över kanel och pärlsocker. Grädda i ca 10-15 min i 225 graders värme. När kakan har svalna skär den i rutor, servera med vaniljsås.
 
Såhär såg kakan ut innan den blev skuren.
 

Hoppas ni provar på att göra den, den är supergod! Kram Elisabeth!:)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela