daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Petit choux med smörkräm och jordgubbar

Publicerad 2013-07-25 14:28:16 i Fyllningar/Frostings/Smörkrämer

Igår provade jag på att baka petits choux som jag aldrig hade bakat innan. Det var lite pyssligt men inte så komplicerat som jag trodde. Jag ska ge er receptet med steg för steg bilder.
Petits-chouxdeg:
• 2.5 dl vetemjöl
• 5 dl vatten
• 1 nypa salt
• 65 g smör eller margarin
• 4 st ägg
• Matfett och mjöl till plåten
 
1. Ta fram alla ingredienser.
 
2. Sikta mjölet i en bunke.
3. Häll vattnet i en kastrull och lägg i matfettet och saltet.
4. Låt det koka upp.
5. Ta bort kastrullen från plattan och häll i det siktade mjölet, rör snabbt ihop till en smet. Rör ordentligt och ställ sedan tillbaka kastrullen på plattan. Fortsätt att röra på medelvärme tills degen har blivit tjock och bildat en klump på botten av kastrullen.
6. Ta kastrullen från plattan, tillsätt ett ägg och blanda ner det i smeten. Flytta sedan degen till en bunke och tillsätt äggen ett i taget och rör ordentligt efter varje ägg.
7. Då ska smeten se ut så här. Låt smeten kallna.
8. Nu är det dags att fylla spritsen med degen. Jag tog bara en spritspåse och klippte av toppen så att spritsningen blev rund men man kan lika gärna använda en stjärntyll. Smörj plåten och mjöla den.
9. Här har jag gjort runda, det är bara att testa olika spritsmönster. Tänk på att lämna tillräckligt med mellanrum.
10. Här är några avlånga. Nu ska de gräddas. Ugnstemperateren kan variera mellan 200-225 grader beroende på ugn och storlek. De ska vara inne i 25-30 min men mina var inne i ca 15 min. Det stod att det skulle bli 12 st men jag fick 48 så mina var tydligen väldigt små. Det kan man välja själv.
11. Så här såg mina ut när dom var klara. Nu ska man dela dom i 2 halvor genom att klippa dom med en sax.
 
Nu är det dags att göra smörkrämen under tiden dom svalnar.
Smörkräm:
• 150 g smör
• 4 dl florsocker
• 2 tsk vaniljsocker
• 2 tsk hett vatten
 Lägg smöret och florsockret i en skål.
Rör det mjukt med hjälp av en elvisp.
Tillsätt vaniljsockret och det heta vattnet och vispa ihop.
Då var smörkrämen klar.
12. Nu är det bara att spritsa på smörkrämen på den ena halvan.
13. Sen skivade jag jordgubbar och la på smörkrämen.

14. Sen är det bara att lägga ihop dom.
15. Pudra över florsocker och njut av dessa små bakelser. Dom här bakelserna är perfekta för diabetiker för att degen inte innehåller något socker, man kan variera fyllningen så att vem som helst kan äta.
Kram Elisabeth!:)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela