daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Rabarber & Jordgubbsmuffins

Publicerad 2013-07-17 15:17:43 i Cupcakes/Muffins

 
Här har vi ännu ett bakverk med  smak av sommar, rabarber och jordgubbar passar verkligen ihop!
 
• 125 g smör eller margarin
• 2 dl socker
• 2 st ägg
• 1 tsk vaniljsocker
• 4.5 dl vetemjöl
• 2 tsk bakpulver
• 1.5 dl mjölk
• Rabarber
• Jordgubbar
 
Börja med att sätta ut muffinsformar.Jag använder mig av en muffinsplåt, det är väldigt praktiskt. Det blir ca 20 normal stora muffins men antalet kan ändras beroende på muffinsformarnas storlek. Vispa ihop smöret/margarinet och sockret med en elvisp, det ska bli pösigt. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning. Blanda vaniljsockret, vetemjölet och bakpulvret i en egen bunke. Rör växelvis ner mjölblandningen och mjölken i äggsmeten. Fyll formarna med smet. Skär rabarberna och jordgubbarna i den storlek du vill ha den och tryck i muffinsen. Muffinsen ska gräddas i 200 grader i 15-20 min.
 
Så här såg muffinsen ut innan de hade varit i ugnen, där ser man också lite av muffinsplåten.
 
 
Kram Elisabeth!:)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela