daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Havreflarn

Publicerad 2014-01-21 13:48:20 i Småkakor

Efter att jag köpt uppläggningsfatet så blev jag sugen på att baka. Min födelsedag närmar sig så det blev bakning tills dess. Jag har tänkt att bjuda på kolapaj, vaniljbullar, havreflarn plus något mer som jag inte vet än. Men det är inte bara jag som fyller år. Bloggen blev 1 år i lördags den 18 januari!:) Det har gått så snabbt! Jag minns när jag skrev det första inlägget och hur nöjd jag var över tårtan. Nu lite mer än ett år senare så har det hänt så mycket. Jag har börjat gymnasiet och där får jag göra det jag älskar på skoltid, är inte det fantastiskt? Nu till receptet på havreflarnen som jag bakade idag.

Havreflarn ca 35 st 

• 150 g margarin
• 2 dl havregryn
• 2 dl vetemjöl
• 2 dl socker
• 4 msk mjölk 
• 4 msk ljus sirap
• 0.5 tsk bakpulver 

Smält margarinet i en kastrull. Blanda i resten av ingredienserna. Klicka ut smeten på bakplåtspappersklädda  plåtar. Lägg inte för många på varje plåt för de flyter ut. Grädda på 200°C i ca 6-7 minuter. Låt de svalna. 

Tiden i ugnen kan vara olika så håll koll på flarnen, de bränns lätt. 



Kram Elisabeth!:) 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela