daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Kolapaj

Publicerad 2014-01-06 12:34:25 i Paj

Min födelsedag närmar sig och jag har alltid lika svårt med att bestämma mig vad jag ska baka. Men ett bakverk som jag redan nu har bestämt att jag ska baka är kolapaj. Jag har länge velat prova att baka det så i lördags så gjorde jag det för första gången. Istället för att göra en stor så gjorde jag flera små i metallformar. Det finns många liknande recept men jag valde det här receptet som är från Ica: 

Pajdeg 
• 100 g smör 
•  3,5 dl vetemjöl
• 1-2 msk kallt vatten 

Kolafyllning 
• 1,5 dl vispgrädde
• 1,5 dl socker
• 1,5 dl sirap
• 200 g smör 

Börja med att sätta ugnen på 200°C. Pajdegen är lättast att göra i en matberedare men man kan också röra för hand. Skär smöret i bitar och blanda det med mjölet tills du får en smulig massa. Tillsätt vattnet och blanda tills du får en fast deg. Låt degen vila i kylskåp i ca 30 minuter. Tryck ut degen i formen, i mitt fall små metallformar. Nagga degen. Om man gör en stor paj så ska den gräddas i 25 minuter, mina små gräddades i ca 15 minuter. 
Nu ska du göra kolafyllningen, koka grädden, sockret och sirapen tills den är så pass hård att man kan göra kulprovet. Kulprovet är när man droppar lite av smeten i ett glas med kallt vatten, smeten ska kunna rullas till en kula. Det brukar ta mellan 20-30 minuter. När kolan är klar drar du av kastrullen från plattan och rör i smöret så att kolan blir mjukare. Nu kan du hälla i kolan i pajskalet/skalen. Låt dom stelna i kylskåp. Sen så hällde jag på smält choklad innan jag serverade mina, men till födelsedagen spritsar jag nog på grädde och dekorerar med lingon. Det blev för sött med chokladen tyckte jag. 
Här är pajskalen innan dom gräddades.

Sen fyllde jag dom med kolan.

Ursäkta för den dåliga bilden, men här är chokladen på. 

Kram Elisabeth!:) 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela