daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Misscupcake 2014

Publicerad 2014-03-31 14:24:06 i Bakelser

Hej på er! Dagens inlägg kommer att innehålla cupcakes. Ni kommer att få recept på 2 stycken olika. Den ena har vaniljcupcakessmet som grund och den andra har choklad. Det är samma recept fast att man väljer vad man vill smaksätta den med. 
 
• 1 st ägg
• 1.5 dl socker
• 1.5 dl mjölk
• 4 dl vetemjöl
• 2 tsk bakpulver
• 100 g smält smör eller margarin
• Smaktillsats 4 msk kakao eller 2 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt mjölken och mjölet blandat med bakpulvret samt det smälta fettet. Klicka ut i muffinsformar. Grädda i 200 grader i ca 12 minuter. 
De blir höga och väldigt fina.
Jag dekorerade dem med sockerpasta som jag färgade rosa och grön.
Kavla ut sockerpastan tunnt och låt ligga så ca 10 min. Då går det enklare att trycka ut figurerna utan att de fastnar och går sönder. 
Sen så är det bara att börja trycka, jag använde mina utstickare. 
Frostingen är chokladsmörkräm på chokladcupcaksen. 
 
• 150 g smör
• 3 dl florsocker
• 3 tsk vaniljsocker
• 2 msk kakao

Vispa ihop allt med en elvisp och sen så är det bara att börja spritsa.
Jag dekorerade de med blomor och hjärtan utav sockerpasta. Sen så strödde jag över lite av mitt hemagjorda strössel.
Nu till nästa cupcake. De med vaniljsmak fick rosa och grön vaniljsmörkräm som frosting. Jag har 2 st färger i samma spritspåse. Receptet är likadant som till de andra cupcaksen fast minus kakao. Jag tillsatte karamellfärg istället. Om du ska spritsa 2 färgad frosting så börjar du med att dela smörkrämen och färga två olika färger. När du har gjort det så lägger du i den ena färgen mot ena kanten. Lägg sen i nästa färg så att spritspåsen blir två färgad.
Så här ska det se ut.
Börja spritsa och se hur fint det blir! Jag dekorerade en cupcake med en ros och resten med små blommor.
 
Någon som tänkte på rubriken? Det finns en tävling som heter Misscupcake 2014 som arrangeras på våren och går ut på att man under 10 veckor kan vara med och tävla med sina egna cupcakes. Varje vecka så är det olika teman som tex havet, student och baby. Jag är med och tävlar med båda de här cupcaksen under kategorin öppen klass, vilket betyder att man får göra de hur man vill. Jag skulle bli jätteglad och tacksam om ni skulle vilja rösta på dem. Du röstar genom att gå in på misscupcake.se eller googla misscupcake 2014. Sen väljer du kategorin öppen klass och letar dig fram till mina cupcakes, det finns både bild och mitt nämn med så att det blir lätt att hitta. Tack så mycket på förhand och önska mig lycka till!
 
Kram Elisabeth!♥

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela