daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Centerfluff, marsipanfärgning & ihopläggning

Publicerad 2014-05-03 13:39:32 i Baka utan ugn

Hej alla fina! Nu kommer nästa inlägg om Frozen tårtorna. Tårtorna ska som sagt vara fyllda med vaniljkräm och centerfluff. Jag tycker att vi börjar med recpeptet på centerfluff. 
Centerfluff
• 3 dl grädde
• 180-200 g center
 
Börja med att dela centergodisarna i mindre bitar.
Häll i grädden och center i en kastrull. Ha plattan på mycket låg värme. Nu ska man värma grädden tills godiset smälter och det får absolut inte koka, då är det bara att börja om. När godiset har smält så är det klart. Ta av kastrullen från plattan och häll över det i en skål.
Då så ser det ut så här. Nu ska fluffet sättas i kylskåpet och bli kallt. Låt stå minst 6 timmar men helst över natten. Efter det så är det dags att vispa. Man vispar till den konsistensen man vill ha. Sen är det bara att börja använda det. Jag har provat att göra fluff med polly också och det blev med gott!
Jag har fyllt tårtorna idag så att det ska få stå och dra sig tills imorgon. På första lagret har jag vaniljkräm.
Här ser ni hur fluffet ser ut när det är vispat och klart.
Nu så ska den bara täckas också.
Tårtorna ska vara täckta med blå marsipan så jag har suttit och färgat 1 kg marsipan idag, kan säga att det både syns och känns i händera.
 
Kram Elisabeth!♥ 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela