daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Blåbärsmuffins med crumble och vaniljsås

Publicerad 2015-08-31 16:22:37 i Baka utan ugn

Hej på er! Nu har jag varit frånvarande på både instagram och bloggen i ett par dagar, skönt att bara släppa alla sociala medier och umgås på riktigt med de man tycker om utan att vara upppkopplad. Det har varit mycket muffins bilder på instagram på senaste tiden och i detta inlägg så ska ni få receptet på dessa godingar. De smakar som en blandning mellan muffins och paj eftersom att de är toppade med ett havregryns crumble. Till muffinsen serverade jag vaniljsås och färska blåbär, provade också att blanda vaniljsåsen med vispad grädde vilket blev supergott till! Recepten är mina egna och denna gång blev jag mer nöjd än vanligt och nu ska jag dela dem med er.
 
Blåbärsmuffins med crumble
• 150 g smör eller margarin
• 2 st ägg
• 2 dl socker
• 2 tsk vaniljsocker
• 1 dl mjölk
• 4 dl vetemjöl
• 2 tsk bakpulver
• 0.5 tsk salt
• Blåbär i valfri mängd
 
Crumble
• 100 g smält smör eller margarin
• 1.5 dl havregryn
• 1 dl vetemjöl
• 1 dl socker
• 1 dl kokos
 

Vispa fett och socker. Tilsätt äggen och vispa i dem, vispa sedan i vaniljsocker, mjöl och bakpulver. Tillsätt mjölken och saltet. Rör nu ihop allt som ska vara i crumblen. Varva smeten och blåbär i mufffinsformar i valfri storlek. Toppa med crumble smulorna. Grädda på 200 grader tills de är klara, prova med en potatissticka som ska vara torr när ni tryckt i den. Tiden varierar jättemycket beroende på muffinsformarnas storlek.
 
Vaniljsås/ vaniljkräm
• 1 st vaniljstång
• 3 dl mjölk
• 1.5 dl socker
• 3 st äggulor
• 2 tsk potatismjöl
• 1 msk smör eller margarin
(• Vispad grädde)
 

Vispa äggulor och socker i en kastrull. Tillsätt 2 dl mjölk, låt koka upp. Blanda i vaniljstången som du delat på och skrapat ur, allt från stången ska i. Låt småkoka en stund. Tillsätt nu 1 dl mjölk, låt koka upp och småkoka ett tag till. Tilsätt potatismjölet och vispa tills det tjocknat. Sila ev av såsen om det behövs. Rör i fettet tills det smält. Klart! Variera mängden mjölk om ni vill ha en tunnare/ tjockare sås/ kräm. 
 
Jag blandade också i vaniljsåsen i vispad grädde som jag skrev ovan och det rekomenderar jag till dessa muffins. 
 
Kram Elisabeth!♥

Kommentarer

Postat av: rememberthiis.blogg.se

Publicerad 2015-08-31 17:06:18

Gott!

Postat av: Felicia

Publicerad 2015-08-31 17:26:11

Ser väldigt gott ut :)

Postat av: ɑ n n i k ɑ

Publicerad 2015-08-31 22:05:57

Mumsigt :D

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela