daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Elisabeths färgglada dammsugare

Publicerad 2015-03-22 09:48:46 i Baka utan ugn

God morgon alla fina! 
Jag vet helt enkelt inte vad jag ska börja någonstans. Det är helt sjukt hur mycket dessa små godbitar har uppmärksammats den senaste tiden. Efter att jag var med och tävlade i påsktävlingen som Fredriksfika hade tillsammans med Tidningen Land så har gillningar, kommentarer och nya följare ramlat in på min instagram. Så otroligt kul! De senaste dagarna har runt 60-70 st läsare varit inne på bloggen och ni brukar vara runt 20 st. Vill hälsa er alla jätte välkomna hit och tycker att det är jätte kul att ni vill följa min resa mot att bli konditor. Vill också tacka Fredrik för att godbitarna fick vara med på både hans blogg och instagram fast att jag inte vann, ett ytterligare bevis på att man kan om man bara vill!
 
Det är många som velat ha receptet och nu kommer det äntligen. Skulle vara jättekul om ni som provar att göra dem berättar hur reslutatet blev, antingen om ni kommenterar här på bloggen eller taggar mig på instagram så att jag kan se. Är så sjukt nyfiken! Heter @daxforfika på Instagram. Receptet är mitt alldeles egna påhittade och jag blev mycket nöjd med det. 
 
Elisabeths färgglada dammsugare
 
• 7 dl kaksmulor (jag hade chokladmuffins, chokladsnitt, kolakakor och bondkakor)
• 0.5 dl florsocker
• 3 msk kakao
• 0.5 msk vaniljsocker
• 100 g smör eler margarin
• 1.5 tsk arraksarom
 
• 500 g marsipan
• Florsocker
• Färger till marsipanen i gul, grön och rosa
• 200 g mörk choklad
 
Smörkräm
• 50 g smör eller margarin 
• 0.5 dl florsocker
• 0.5 tsk vaniljsocker
 
Mixa smulorna i en matberedare till det blir en massa. Tillsätt florsocker, kakao och vaniljsocker och blanda ihop. Tillsätt fettet skuret i bitar. Häll i arraksaromen och smaka av. Dela upp degen i tre lika stora delar och lägg i kylen.
 
Nu är det dags att färga marsipanen. Börja med att färga en liten del och tillsätt mera marsipan efter hand.
 
Ta fram degen och rulla till tre jämntjocka längder, jag ville göra mindre dammsugare så jag rullade ganska smalt. Lägg längderna i frysen medan dur rör ihop de tre ingredienserna till smörkrämen med en elvisp. 
 
Kavla marsipanen till ca 3-4 mm och lägg en kakrulle på och rulla in den i marsipanen, bred smörkräm så att du kan "limma" ihop skarven. Skär i jämnstora bitar och lägg i kylen igen. Smält chokladen och doppa båda ändarna fast en i taget annars blir det bara kladdigt. Tryck ut små blommor med hjälp av en utstickare och fäst i chokladen innan den stelnar. Förvara i kylskåp.
Ett tips är att ha en plastlåda i frysen som man kan fylla med överblivna kakor och muffins mm som man bara kan ta fram och använda när det behövs. 
 
Jag blev verkligen supernöjd med dessa dammsugare och blev ännu mer nöjd när de fick så mycket uppmärksamhet, att det var flera som tyckte att de blev så bra. Ha en fortsatt bra söndag. 
 
Kram Elisabeth!♥

Kommentarer

Postat av: angelicasvarld.blogg.se

Publicerad 2015-03-22 11:17:41

Men vilka härliga små godsaker...det vattnas i munnen på mig!!

Svar: De är lika goda som de ser ut:)
Elisabeth

Postat av: Vano

Publicerad 2015-03-22 11:27:56

Så fina och goda dom ser ut!

Svar: Tack så mycket ! :)
Elisabeth

Postat av: Jonna Mellblom

Publicerad 2015-03-23 14:57:35

Alltså Elisabeth, man blir så sugen när man kollar igenom din blogg! Vilka kakor och bakverk du gjort! Blir sjukt imponerad!! Helt galet :o :D KRAAAAAAM!!

Svar: Åh tack så super mycket! Blir jätteglad av att höra sånt här:D Kram på dig!!!:)
Elisabeth

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela