daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Chokladtårta♥

Publicerad 2013-01-20 14:15:56 i Allmänt

Här kommer receptet på chokladtårta som jag provbakade igår tills min födelsedag där av ingen dekoration, men det kommer bild på det också.
 
Här kommer receptet på själva kakan:
• 175 g kakao
• 5,5 dl kokande vatten
• 400 g hackad mörk choklad
• 350 g mjukt smör
• 750 g ljust muscovadosocker
• 6 st vispade ägg
• 550 g vetemjöl
• 1,5 tsk bikarbonat
• 2 msk vaniljsocker
 
 
1. Jag plockar alltid fram allt jag behöver så slipper man springa om kring och gräva i lådor och skåp under tiden.
 
 
2. Till den här kakan böher man täcka formen med bakplåtspapper för att den ska bli lättare att ta ur spring formen och att den bli hög ca 10 cm hög. Måla av botten och klipp ut remsor som man kan ha runt kanten. Formen jag använde är 27 cm i diameter. Papperskanten gjorde jag 12 cm hög.
 
 
3. Smörj formen och vik kanten på remsorna och fäst dem först, lägg sen i botten och tryck fast så att allt sitter.
 
4. Sätt ugnen på 150 grader.
 
 
5. Lägg kakaon i en värmetålig bunke och häll i det kokande vattnet och visa långsamt tills du får en jämn blandning. Lägg genast i den hackade chokladen och rör tills den har smält. Låt blandningen svalna.
 
 
6. Lägg smör och muscovadosocker i en STOR bunke.
 
 
7. Rör ihop med elvisp.
 
 
8. Tillsätt ägg, mjöl, bikarbonat och vaniljsocker och vispa ihop smeten.
 
 
9. Rör ner chokladblandningen och rör om tills allt är väl blandat.
 
 
10. Häll smeten i formen och jämna till ytan.
 
 
11. Grädda i ugnen i 150 grader i 2 timmar och 45 minuter eller tills kakan är fast och provstickan inte är kladdig. Min var inne i 2 timmar och 30 minuter.
 
 
12. Låt den svalna i ca 10 min, sen kan man ta bort springformen.
 
 
13. Då ser kakan ut så här. Låt den svalna i några timmar. Den går bra att frysa och du kan också täcka den i plastfolie och förvara den kallt i upp till 3 dagar.
 
 
14. Dela kakan på mitten.
 
15. Nu kommer receptet på chokladganachen som är både fyllningen och utanpå min tårta. Till den här använde jag 3 satser.
 
Recept 1 sats:
• 250 g mörkchoklad
• 2,5 dl vispgrädde
• 2 msk florsocker
 
 
16. Bryt chokladen i bitar och lägg i en värmetålig bunke.
 
 
17. Sjud grädden och florsockret i en kastrull.
 
 
18. Häll den varma grädd blandningen över chokladen och rör tills den har smält. Den ska vara mjuk och glansig. Du kan lägga på den när den har svalnat och blivit lite fastare.
 
 
19. Häll över chokladen och låt gärna stå i kylskåp innan servering, den är godast dagen efter.
 
 
Hoppas någon vågar sig på att prova den, en bild med dekoration kommer som sagt när jag har fyllt år.
Bilderna är tagna med min iPhone 5.
/ Kram Elisabeth♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela