daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Havrefrallor med linfrön

Publicerad 2013-07-26 15:20:35 i Bröd

Igår bakade jag frallor som bara innehåller 25 g jäst, perfekt om man har det liggandes i kylskåpet. Jag gjorde 22 st och mina var medel stora. Med havregryn och linfrön blir brödet mer mättande.

Havrefrallor med linfrön:
• 25 g jäst
• 5 dl vatten
• 2 tsk salt
• 2 msk olja
• 3 dl havregryn
• 1 dl linfrön
• 10 dl vetemjöl
 
Rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet när jästen har löst sig. Häll i salt, olja, havregryn och linfrö. Rör om och låt blandningen svälla i 15 min. Häll i 9 dl vetemjöl och spara 1 dl till utbakningen. Arbeta degen i 5-10 min beroende på om du använder maskin eller gör degen för hand. Strö över lite mjöl och låt degen jäsa under en bakhanduk i 1 timme. Ta nu upp degen på mjölad bänk och knåda in det sista mjölet. Nu bestämmer du frallornas storlek och delar degen i lika stora delar. Forma frallorna runda och lägg dom på bakplåtspappers klädda plåtar. Låt dom jäsa i 30 min. Grädda i ca 10-15 min i 225 graders ugnsvärme.
 
Kram Elisabeth!:)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela