daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Vit kladdkaka med smak av honung, toppad med ett kokostäcke

Publicerad 2014-04-24 19:48:48 i Efterrätter

Hej på er! Nu undrar ni säkert vad det här inlägget innehåller, har jag rätt? Det är så att jag kom på ett nytt recept igår kväll, därav det långa namnet, haha! Jag var sugen på att baka med kokos och jag gillar inte kokostoppar så det föll bort direkt. Då knåpade jag ihop den här kakan och snacka om att den blev god! Alla i familjen gillade den vilket är ovanligt när jag bakar något nytt. Den ser kanske inte så god ut på bilderna men jag lovar, den blev supergod. En kaka jag kommer göra flera gånger. 
 
 
Vit kladdkaka
• 125 g margarin
• 2,5 dl socker
• 2 st ägg
• 2 dl vetemjöl
• 0.75 tsk bakpulver
• 2 tsk vaniljsocker
• 2 msk honung 
 
Smöra och bröa en form, använd kokos istället för ströbröd. Smält matfettet i en kastrull och rör i resten av ingredienserna. Häll i formen och grädda på 175 grader i 20 min. ( Under tiden kakan är i ugnen kan man göra toppingen.)
 
Kokostäcke
• 125 g margarin
• 3 msk socker
• 1 dl vispgrädde
• 0,5 dl sirap
• 3 dl kokosflingor
 
Smält mattfettet i en kastrull. Rör i allt utom kokosflingorna. Låt smeten koka i 5 minuter. Tillsätt kokosflingorna. När kakan har varit inne i 20 minuter så ta ut den och klicka ut kokosmassan, sätt in i ugnen igen och grädda i ytterligare 15 minuter. 
 
Kakan är godast att äta kylskåpskall, servera grädde till. 
Hoppas att ni vågar er på att prova den.
 
Kram Elisabeth!♥

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela