daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Matmuffins

Publicerad 2014-08-22 20:55:46 i Egna recept

Hej, hej! Ni kanske har märkt att jag har bytt header? Tyckte att det var dags att byta ut bilderna. Det skulle vara kul att byta oftare så att man tex har juliga bakverk som header på julen, eller vad tycker ni? Vi får se hur det blir med det. Nu till rubriken "matmuffins". För er som inte vet så skulle jag beskriva den som en scones liknande muffins. Även fast att den varken innehåller ägg eller socker så tyckte jag att den platsar här, det är ju trots allt en muffins. Receptet kommer här.

Matmuffins med bacon & ost, 12 st
• 1 pkt bacon
• En halv gul lök
• 2.5 dl vetemjöl
• 2 tsk bakpulver
• 50 g margarin
• 2 dl riven ost
• 2 dl mjölk
• 1 st vitlöksklyfta

Klipp baconet i strimlor och stekt dem. Hacka löken och stek den i baconfettet. Blanda mjöl och bakpulver i en bunke. Dela fettet i tärningar. Nyp ihop med mjölblandningen. Tillsätt osten, mjölk, bacon, lök och vitlök. (Pressad i en vitlökspress.) Klicka ut smeten i muffinsformar. Grädda på 225°C i 10-15 minuter.

Jag har länge velat prova att göra matmuffins och efter att jag kollat på andras recept så fick jag inspiration till det här receptet som är mitt eget. Ni får gärna dela med er av egna recept på bloggar och linkande men då vill jag att det ska stå att det är mitt och att ni hittade det på min blogg.

Kram Elisabeth!♡

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela