daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Saffransbullar med russin & pärlsocker

Publicerad 2014-12-20 10:43:25 i Egna recept

Hej alla fina! Nu är det inte långt kvar till julafton och det känns, man kan nästan ta på julkänslan som finns hemma hos oss. Det ändå som saknas är snön... Hoppas att den kommer snart. Något som verkligen hör julen till är saffran, något som jag tycker är sjukt gott!! Jag har gjort de traditonella lussebullarna som jag säger, lussekatter om jag frågar er? Men jag ville göra en ny variant och det resulterade i släta saffransbullar med russin och pärlsocker. Detta är mitt eget recept så jag vill att ni skriver/säger var det kommer ifrån om ni använder det på tex er blogg eller liknande.

Saffransbullar
• 50 g smör eller margarin 
• 1.25 dl kallt vatten
• 1.25 dl kall mjölk 
• 25 g röd jäst
• 1 msk rom eller vatten
• 1 pkt saffran 
• 0.25 tsk salt
• 0.5 dl socker
• 6 dl vetemjöl 
• Valfr mängd russin 

• 1 st ägg
• Pärslocker 

Smula jästen i en degbunke. Tillsätt vätskan och lös upp jästen i den. Häll i saffranet tillsammans med romen som stått och dragit i ca 30 min och resterande ingredienser. Knåda tills degen är slät och blank. Låt degen jäsa till dubbel storlek. Stjälp upp degen på mjölat bakbord, låt vila i 10 min. Forma till släta bullar och lägg på plåt. Låt jäsa till dubbel storlek. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda på 250°C i 8-12 min.



Kram Elisabeth!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela