daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Tekakor

Publicerad 2014-02-24 14:15:54 i Bröd

Hej på er! Igår blev det kvällsbakning. Jag hade 25 g jäst över sen jag bakade surdagsbröden, så jag tänkte ta slut på det. Receptet ger 20 st tekakor med jag halverade receptet och fick 10 st. Receptet kommer från alltommat.se

• 2 dl havregryn
• 5 dl mjölk 
• 2 msk honung 
• 1 st äggula
• 1 tsk salt 
• 11 dl vetemjöl special 
• 100 g mjukt smör 

Blanda havregryn och mjölk i en kastrull. Låt svälla 5 min. Rör om och värm till 37°C. Rör ut jästen i mjölkblandningen. Tillsätt honung, äggulan och saltet. Blanda i mjölet. Skär smöret i mindre bitar och blanda i det. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min. Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela den i 20 lika stora bitar. Rulla dem och lägg glest på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa 5 min. Platta bullarna till 1 cm tjocklek. Nagga med en gaffel. Låt jäsa ca 20 min. Sätt ugnen på 250°C. Grädda mitt i ugnen i ca 8 min. Låt svalna på galler.

De blev jättegoda, något som jag kommer göra flera gånger.

Kram Elisabeth!♡

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela