daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Tips på bakredskap

Publicerad 2014-02-25 20:58:24 i Bakredskap

Hej på er! Ikväll blir det ett inlägg med tips på redskap som jag brukar använda i köket när jag bakar. Det ni ser på bilden ovan och nedan är en liten, smal slickepott. Den brukar jag använda när jag ska stryka kanten på en tårta, när en normalstor slickepott är för stor helt enkelt. 
Sen så brukar jag använda det här rivjärnet. Med den brukar jag riva choklad, citronskal eller om man bara ska ha lite av något. Den har en praktisk behållare som fångar upp det man river. Om man vill kan man bara anväda rivjärns delen och riva dirket ner i smeten/på det man bakat. Jag har fått både slickepotten och rivjärnet så jag vet tyvär inte var man kan köpa dem. 
Ett av mina favorit redskap i köket är min färgglada ballongvisp. Den har silikon på själva vispen vilket gör att det inte låter så högt när man vispar i en kastrull eller metallbunke. Den har också ett litet hänge så att man kan hänga den om man vill. Den är köpt på TGR. 
De här måtten är jättebra att ha när man ska baka tex bullar eller bröd. Storlekarna är 2.5 dl, 2 dl, 1.5 dl, 1 dl och 0.5 dl. De kommer från Tupperware.
Sen så har jag mindre mått också. De här är i storlekarna 25 ml, 15 ml, 5 ml, 2 ml och 1 ml. De är också från Tupperware.
 
För några veckor sedan så köpte jag en ny kamera, en Canon EOS 1100D. Så förhoppningsvis blir bilderna bättre nu, innan har jag fotat med min iPhone 5. 
 
Kram Elisabeth!♥

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela