daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Vaniljbullar

Publicerad 2014-01-18 18:21:36 i Tips

Igår gjorde jag vaniljbullar. Det blev massor av vaniljkräm över efter tårtävlingen så jag passade på. Jag gjorde både stängda och öppna bullar. Men slutresultatet blev bäst för de öppna bullarna. Här får ni receptet som är från boken Sju sorters kakor. Jag gjorde dubbel sats så jag fick 40 st bullar, om ni vill göra 20 st så halvera bara receptet. 

Vaniljbullar ca 40 st

• 4 dl mjölk 
• 50 g jäst
• 150 g margarin eller smör
• 6 msk socker
• 2 st ägg 
• ca 16 dl vetemjöl 

• Vaniljkräm
• Smält smör eller margarin
• Strösocker 

Värm mjölken till 37°C. Lös upp jästen i lite av den. Rör matfettet och sockret smidigt i en bunke. Tillsätt äggen, jästen och resten av degspadet. Tillsätt mjölet så att degen blir smidig. Låt degen jäsa under bakduk i 30 minuter. 

Den färdig jästa degen.

Nu väljer man hur man vill göra bullarna.  

Om man vill göra stängda så börjar man med att kavla ut degen.
Så så tar man ett mått och trycker ut cirklar av degen.

Sen så klickar man på vaniljkrämen och "nyper" ihop den och lägger skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper.
Då ser de ut så här när de är klara.
Sen så rullade jag resten av degen till bullar, likadant som när man gör frallor. Jag tryckte ett hål i mitten och spritsade i vaniljkrämen i hålet. När bullarna har fyllts med vaniljkräm så ska dom jäsa i 30 minuter till. Nu så ska de gräddas på 250°C i ca 10 minuter. 

Så här blev de öppna bullarna. Nu ska de penslas med smör och doppas i strösocker. 


Så ser de ut när de är klara. 

Vaniljbullar är enklare att göra än vad man tror så om det blir vaniljkräm över någon gång, tveka inte att prova. Alla som smakade gav dom ett bra omdöme. 

Kram Elisabeth!:) 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela