daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Baguetter

Publicerad 2014-07-03 09:27:34 i Tips

Hej på er! Jag letade runt på internet efter bröd med rågsikt i och då hamnade jag på en blogg som heter smakkansla.blogspot.se Där fanns receptet på de här baguetterna som jag bakade igår. Jag gjorde dubbel sats för att det blir 3 baguetter på 25 g jäst.

Baguetter 6 st
• 50 g jäst
• 4 msk olja 
• 10 dl vetemjöl
• 2 dl rågsikt
• 1 tsk salt
• 5 dl fingervarmt vatten 

Häll i allt utom vattnet i en bunke. Tillsätt vattnet. Blanda i maskin ca 5 minuter eller för hand ca 10 minuter. Låt jäsa under bakduk i 5 minuter. Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Forma till 6 st baguetter, lägg på plåt med bakplåtspapper. Fyll diskhon med varmt vatten och ställ plåten över, låt jäsa där i 15 minuter. Grädda på 225°C i 15 minuter.
Baguetterna innan gräddning. Jag snurrade mina så att de fick fin form.



Vissa blev finare än andra.

Tips! Jag strödde lite flingsalt över mina innan de gräddades. Mamma tyckte att de var så goda att jag ska baka de idag igen. Fast den här gången x 4 så att jag får 12 st. 

Kram Elisabeth!♡

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela