daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Chokladmuffins med kokosfett

Publicerad 2014-07-12 08:18:39 i Egna recept

Hej på er! Idag har jag ett alldeles nytt recept som jag själv har kommit på, ett experiment igen. Det hela började med att jag hittade kokosfett i kylskåpet och det brukar man använda till ischoklad. Men jag ville inte göra ischoklad så jag gjorde ett muffins recept med kokosfett i och här kommer det.

• 100 g kokosfett
• 2 st ägg
• 2 dl socker
• 1 msk vaniljsocker
• 1 nypa salt
• 4 msk kakao 
• 1 tsk bakpulver
• 2 dl vetemjöl 
Smält kokosfettet i en kastrull. Vispa ägg och socker. Vispa i alla torra ingredienser. Blanda i kokosfettet. Dela upp smeten i 12 muffinsformar, grädda på 200°C i 10 minuter.

Muffinsen blev luftig och mjuk. Man känner en svag smak av kokosfettet. Jag hade velat toppa muffinsen med kokos men vi hade ingen hemma.

Kram Elisabeth!♡

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela