daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Långpannebröd

Publicerad 2014-06-26 12:07:01 i Bröd

Hej på er! Ytterligare ett brödbak har blivit av, den här gången långpannebröd med linfrön. Jag kan nog nästan säga att det här brödet är mitt favoritbröd, för riktigt gott är det verkligen. Något jag tycker alla borde testa!

Långpannebröd 
• 50 g jäst
• 5 dl mjölk
• 2 msk honung
• 1 msk salt
• 1 dl linfrön 
• 5 dl rågsikt
• ca 7 dl vetemjöl 

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken så den blir fingervarm. Häll lite av mjölken över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av mjölken och de övriga ingredienserna. Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta degen tills den släpper från kanterna. Låt degen jäsa under bakduk i 40 min. Klä en långpanna med bakplåtspapper (30x40 cm). Tryck ut degen i långpannan. Låt jäsa under bakduk i 30 min. Skär degen i rutor ca 20 stycken. Grädda på 225°C i ca 15 min.

Kram Elisabeth!♡

Kommentarer

Postat av: Ellen Dahlström

Publicerad 2014-07-01 22:23:15

Hallå där!
Vad kul att få titta in på din blogg :D Brödet ser supergott ut, det måste testas 👍

Svar: Kul att du hittade hit!:)
Elisabeth

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela