daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Socker med smak av blommor

Publicerad 2014-06-15 20:41:52 i Baka utan ugn

Hej på er! I två dygn har två stycken burkar stått på köksbänken och gjort sig klara, gissa innehållet? Ingredienserna är få, endast socker och blommor. I fredags kväll gjorde jag socker med smak av två sorters blommor, fläder och ros. Ytterligare ett eget recept, det är så kul när fantasin flödar. Egentligen hade jag velat prova med syrenblommor men de hade tråkigt nog blommat över. Här kommer receptet på de olika sorterna, man blandar inte fläder och ros utan det är två olika recept.
 
Socker med smak av fläder
• 1.5 dl socker
• 2 st fläderblomskronor
 
Socker med smak av ros
• 1 dl socker
• 2 st små rosor
 
Börja med att tvätta blommorna noga och ta bort eventuella kryp och insekter. Dela fläderkronorna i mindre kvistar och rosorna tar man bara bladen var för sig. Blanda blommorna med sockret och låt stå i en lufttät burk i ca två dygn. Rör i sockret några gånger per dag. Ta sedan bort blommorna/bladen och sockret är klart att användas. 
Enligt mig så smakade flädersockret godast. Jag har tänkt att man kan strö sockret över någon mjuk kaka, ha i bullfyllningen eller rulla chokladbollar i.
 
Kram Elisabeth!♥ 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela