daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Choklad & jordnötsbollssmet i långpanna

Publicerad 2014-03-21 20:47:37 i Baka utan ugn

Hej på er! Krånglig rubrik? Jag ska förklara, kan börja med att säga att det är mitt eget påhitt. Jag ville ju baka något med jordnötter och gjorde då ett jordnötssmör i onsdags. Jag kom på att jag skulle kunna göra en variant på chokladbollar men byta ut matfettet mot jordnötssmör istället, så det gjorde jag. 
 
Här är receptet:
• 1 sats jordnötssmör ( för recept, se inlägget nedan)
• 1.5 dl socker
• 1 msk vaniljsocker
• 4 msk kakao
• 3 dl havregryn
• 3 msk + 0.5 dl apelsinjuice 
• Pärlsocker
• Hackade jordnötter
 
Blanda allt som om du skulle göra en chokladbollssmet. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, tryck ut smeten. Häll över en halv dl apelsinjuice och låt det dra en stund. Strö över pärlsocker och hackade jordnötter. Ställ i kylskåp och låt stelna till. Skär i bitar och sen är det färdigt att äta.
Så här blev resultatet! Det bir många bilder nu eftersom att det är så kul att fota med den nya kameran, hoppas att ni gillar mycket bilder. Det kommer snart upp ett till inlägg då jag ska visa en sak som jag köpte idag.
 
Kram Elisabeth!♥ 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela