daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Oreobiskvier & Centerbiskvier

Publicerad 2014-03-09 10:30:33 i Bakelser

Hej på er! Ni undrar säkert vad jag har bakat av det här? Jo, biskvier. Jag gjorde 2 olika sorter, en med oreochoklad och en med center. Jag känner på mig redan nu att inlägget kommer att bli långt så det är bara att hänga med. Jag har gjort båda recepten på fyllning själv, något som jag låg och funderade på innan jag skulle sova i fredags. Ibland kommer ideerna bara så där, härligt!
Först kommer receptet på mandelbotten, jag har använt mig av Leila Lindholms recept.
 
• 250 g mandelmassa
• 1.5 dl socker
• 2 st äggvitor
 
Börja med att riva mandelmassan grovt. Blanda ihop mandelmassan och socker. Tillsätt lite äggvita i taget. Vispa gärna med elvisp så att mandelmassan inte klumpar sig. Spritsa ut på plåtar med bakplåtspapper. Grädda på 180 grader i 13 minuter. Jag gjorde dubbel sats och fick ut 20 st normalstora som jag fyllde med centersmörkräm och 14 st stora som jag fyllde med oreosmörkräm.
Innan gräddning.
Efter gräddning, ovan och under sida. Jag måste säga att jag blev riktigt nöjd med bottnarna.
Nu är det dags att göra smörkrämerna. Det blir så mycket godare att göra på riktigt smör och inte margarin, rekomenderas.För min del så är det smör i oreobiskvierna och margarin i de andra, smöret räckte tyvär inte till. 
Oreosmörkräm:
 
• 250 g smör
• 4 dl florsocker
• 1 msk vaniljsocker
• 2 st äggulor
• 1 msk kakao
• 1 st oreochokladkaka
Vispa ihop alla ingredienser utom chokladen till en smörkräm. Hacka chokladen och vispa i den. 
Här är de färdig strukna oreobiskvierna. Jag strycker mina beskvier med en lilleman.
Nu så är det dags för centersmörkrämen. Samman recept som ovan fast att jag bytte ut oreochokladen mot 2 st centerrullar som jag hackade och vispade i. 
Ett tips är att frysa bottnarna innan man stryker de med smörkräm och att frysa de när de är strukna, då är det lättare att doppa i chokladen sen. 
Jag doppade mina i marabous vanliga chokladkaka som jag smälte över vattenbad. Jag hade 200 g till en sats med biskvier. 
De färdiga biskvierna som håller på att stelna. De går jättebra att frysa. De blev suppergoda enligt mig själv, värt att prova tycker jag. 
 
Kram Elisabeth!♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela