daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Citronbiskvier

Publicerad 2014-05-24 09:48:39 i Baka utan ugn

Hej på er! Vilken otroligt solig morgon, termometern visar redan 20,6 grader och klockan är inte ens 10 än. Imorgon är det som sagt konfirmation för min lillasyster och ett bakverk som gästerna kommer få fika på är de här citronbiskvierna. Om det är någon som kommer ihåg inlägget om oreobiskvierna och centerbiskvierna så kan jag säga att mandelbotten är samma recept, lånat av Leila Lindholm. Citronsmörkrämen är däremot mitt alldeles egna recept, precis som oreosmörkrämen och centersmörkrämen. Här kommer receptet:
 
Leila Lindholms biskvibottnar
• 250 g mandelmassa
• 1.5 dl socker
• 2 st äggvitor
 
Riv mandelmassan grovt. Blanda den tillsammans med sockret. Tillsätt äggvitorna, lite i taget. Vispa allt med elvisp så att mandelmassan inte klumpar sig. Spritsa ut på plåtar med bakplåtspapper. Grädda på 180 grader i 13 min. Låt svalna. 
 
De vackra bottnarna man ser på bilderna under gjorde faktiskt min mamma eftersom jag hade mycket i skolan och inte skulle hinna, hon gjorde de små och fick 35 st, vilket var meningen eftersom att vi ska bjuda på flera saker och det kan bli för mycket annars. 
De blev verkligen såå fina!
 
Elisabeths citronsmörkräm
• 250 g smör
• 7 dl florsocker
• 2 st äggulor
• 2 msk vaniljsocker
• Skal och saft från 2 st citroner
 
Vispa smöret tillsammans med florsockret tills det blir fluffigt. Vispa i äggulorna och vaniljsocker. Riv skalet på det två citronerna och pressa ur saften, vispa i smörkrämen. 
Odoppade biskvier.
Doppa biskvierna i vit choklad, det behövs ca 250 g choklad. Ovan ser ni resultatet, de blev hur goda som helst, våga testa! 
 
Kram Elisabeth!♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela