daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Kola & rabarbersnitt

Publicerad 2014-05-31 14:18:15 i Egna recept

Hej på er! Ännu ett nytt recept som jag exprimenterade ihop i morse efter frukosten. Jag tycker att det är väldigt kul att hitta på egna recept och göra precis som man vill, ibland kommer ideerna bara så där. Denna gång kola och rabarbersnitt. De smakar nästan som rabarberpaj fast i småkaksform. Funderar på att prova med blåbär nästa gång. Jag gjorde mina långa och smala och fick fler än 20 st. 
 
Kola & rabarbersnitt
• 150 g margarin
• 1.5 dl socker
• 1 msk vaniljsocker
• 1.5 tsk bakpulver
• 2 msk sirap
• 3 dl vetemjöl
• 55 g rabarber
 
Börja med att hacka rabarber smått. Vispa margarin och socker med elvisp. Vispa i vaniljsocker, bakpulver och sirap plus rabarber hackat i små bitar. Vispa till sist i vetemjölet. Ta upp degen och knåda resten på bänken. Dela degen i tre eller fyra lika stora delar och tryck ut på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ugnen på 175 grader i 13-15 min. Låt vila på plåten en minut, skär sedan i sneda bitar. Låt svalna. 
Jag tror att kakorna skulle passa väldigt bra med vaniljglass.
 
Kram Elisabeth!♥ 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela