daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Tårtbotten, lika delar & snöflingor

Publicerad 2014-05-01 19:59:50 i Baka utan ugn

Hej alla fina! På söndag så ska vi fira min lillasyster som fyller 15 år. Gissa vem som fick uppdraget att göra tårtorna, jo jag. Hon sa exakt hur hon ville ha det. En tårta med chokladanslag (tårtbotten), fylld med vaniljkräm och centerfluff. Tårtorna ska vara inspirerade från filmen Frozen så tårtorna ska var täckta med blå marsipan och dekorerade med snöflingor, strössel pärlor (som finns i några inlägg ner) och karaktärerna från filmen ( Elsa, Anna och Olaf). Om jag får till det som jag har tänkt så kan det bli riktigt bra, vi får hoppas på det bästa! Det kommer att komma olika inlägg om tårtan för om jag skulle visa allt på en gång så skulle man inte orka läsa allt. I det här inlägget så får ni receptet på anslaget och snöflingorna. 
Har ni hört om tårtbotten som man gör på lika delar? Om inte så kommer ni veta det när ni har läst klart. Receptet utgår efter att man har 3 st glas som mått.
 
Chokladtårtbotten
 
• Ägg
• Socker
• Vetemjöl
• Kakao
• Potatismjöl 
• Bakpulver
 
Ta fram 3 lika stora glas. Börja med att knäcka äggen i det första glaset, man utgår alltid från äggen. Jag använde en springform på 22 cm i diameter och då är 7 st ägg lagom. Fyll sedan glas nummer två med socker och glas nummer tre med 1/3 vetemjöl 1/3 kakao 1/3 potatismjöl. Vispa ägg och socker riktigt länge för att det ska bli vitt och pösigt. Blanda i det tredje glaset och bakpulver, för mig var 2.75 tsk bakpulver lagom. Blanda så att det inte finns några klumpar.
Eftersom att kakan blir hög och jag inte har någon hög springform så täckte jag kanterna med bakplåtspapper.
Häll i smeten och grädda på 175 grader tills kakan är klar. Beroende på kakans storlek så ändras gräddnings tiden, mina var inne i ca 1 timme. 
Så här ser botten ut när den är klar.
Jag gjorde också snöflingor som jag spritsade ut i olika varianter. Jag tog bara florsocker och vatten och blandade tills jag fick rätt konsistens. Jag hoppas att de inte går sönder. Då får vi skippa dem. 
Här är båda bottnarna. Nu är de i frysen och väntar på att bli fyllda på lördag. Jag hoppas att hon kommer att bli nöjd. Jag hoppas också att ni får en bra torsdagskväll!
 
Kram Elisabeth!♥ 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela