daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Kladdkaka med karamelliserad mjölk

Publicerad 2014-11-08 16:33:57 i Egna recept

Hej på er! Igår var det kladdkakans dag så jag hoppas att ni fått njuta av en riktigt god kladdkaka. Jag provade ett alldeles nytt recept som jag själv kommit på. Det receptet gav den godaste kladdkakan som jag någonsin bakat. Den är perfekt kladdig och har en lite krispig yta precis som det ska vara. Just nu står en till i ugnen, så god var den! Nu till receptet.

Kladdkaka med karamelliserad mjölk
• 100 g smör eller margarin
• 2 dl socker
• 2 ägg
• 4.5 msk kakao
• 1.5 tsk vaniljsocker 
• 1.5 dl vetemjöl
• 0.5 tsk salt 
• 1/3 burk kondenserad mjölk

Koka burken med kondenserad mjölk i två timmar. Låt svalna under natten. Smält fettet i en kastrull, rör i resten av ingredienserna i följande ordning. (Inte den karamelliserade mjölken). Smöra och bröa en springform. Häll i hälften av smeten i formen, klicka i den karamelliserade mjölken. Häll över resten av smeten. Grädda på 175°C i ca 15-20 minuter. Låt svalna, sätt sedan in i kylskåpet tills den ska serveras. 




Kram Elisabeth!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela