daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Svaren på frågestunden

Publicerad 2014-11-23 11:05:12 i Allmänt

Hej på er! Nu kommer svaren på frågestunden.
 
Varför började du blogga?
Jag tycker om att läsa andras bakbloggar och bli inspirerad, så när jag kände att jag kunde börja inspirera andra så ville jag göra det. Bloggen är också min receptsamling, här finns alla recept. Jag borde kanske börja att skriva ner allt så att jag har det på papper också;) 
 
Har du alltid velat bli bagare/konditor?
Nej det har jag inte. Det bestämde jag mig för i oktober 2012 när det var 3 månader kvar tills jag skulle söka till gymnasiet, snacka om att jag hade panik. Gymnasievalet är det svåraste valet jag gjort i mitt liv hittills. När jag var liten så ville jag bli veterinär. Sen så har jag också funderat på att bli florist, ambulanssjukvårdare eller arkeolog. Att bli arkeolog var verkligen något jag ville satsa på tills jag fick reda på att det fanns för många arkeologer till för några jobb, det fanns alltså ingen stor chans till att få jobb. Då rasade min värld samman och jag blev jättebesviken, jag var så inställd på att bli arkeolog. Men bakningen i bagaget blev min räddning:) 
 
Berätta 10 saker om dig själv?
• När jag var liten avskydde jag tårta, det var alltid glass när jag skulle ha kalas. 
• Jag är ett kontrollfreak. 
• Jag tål inte stress och det händer att jag får ont i magen pga det.
• Jag har sten och kärnfruktsallergi. 
• Jag är en riktig dagdrömmare, om alla skulle se vad jag tänker så skulle världen va helt kaos.
• Jag lyssnar hellre än att prata. 
• Jag har varit i Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike, Österrike och Italien men aldrig utanför Europas gränser. 
• Jag är äldst utav 3 syskon, har en lillasyster på 15 år och en lillebror på 10 år. 
• Jag är ett januaribarn och älskar verkligen det. 
• Jag är mycket kräsen när det gäller mat. 
 
Jag undrar vad ditt favoritbakverk är?
Jag har flera, mina favorit bakverk är biskvier, morotskaka och wienerbröd. 
 
Och vad tycker du mest om att baka och varför?
Jag tycker mest om att baka tårtor eftersom att det är så många olika steg och moment inblandade, härligt!! 
 
Berätta 5 saker som inte så många vet om dig?
• Jag tycker att feminism är otroligt viktigt. 
• Jag vill ha 4 barn. 
• I vissa fall så har jag starka åsikter och vet verkligen vad jag tycker, men jag håller det oftast för mig själv.
• Efter gymnasiet så skulle jag vilja vara au pair ett år i London eller Australien. 
• När jag var liten så svimmade jag i ett luciatåg, ramlade ner för scenen och fick ett jack i hackan och var tvungen att sy 3-4 stygn. 
 
Vilka är dina favorit bakbloggar?
Den här bakbloggen läser jag varje dag, bakverk och fikastunder. Sen så finns det ett antal bakbloggar till som jag följer men inte lika ofta. 
 
Vad är det svåraste du någonsin bakat?
Oj, det var en svår fråga. Det finns inget speciellt bakverk som jag tycker är riktigt svårt utan det brukar vara så att jag misslyckas med det som kan vara det lättaste att baka. De flesta gånger så går det hur bra som helst men ibland så skiter sig allt. Men en sak som jag tycker är svår att få till ett fint utseende på är bullar.
 
Vad gillar du bäst för smak i bullar kanel, vanilj, kardemumma eller någon annan?
Min favoritsmak i bullar är vanilj. 
 
Där var svaren på frågorna, hoppas att det var intressant:)
 
Kram Elisabeth!♥ 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela