daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Pain au chocolat

Publicerad 2014-10-03 09:51:53 i Bakelser

Hej alla fina! Jag har bakat något som var hur gott som helst nämligen pain au chocolat. Det är en wienerbrödsdeg som man rullar och har choklad som fyllning i. Jag har varken ätit eller bakat det innan. Iden kom när mamma hade köpt hem såna som man bara gräddar i ugnen och då ville jag såklart prova att göra egna. Om jag ska vara helt ärlig så var mina mycket godare än de fabriksgjorda. Jag har bara gjort wienerbröd två gånger innan och det var i skolan. Nu var det första gången jag gjorde det hemma och det var mycket lättare än vad jag trodde. Ni måste verkligen prova!


Jag hittade ett recept på weineråttor och använde den degen, receptet kommer från Arla. Jag gjorde hälften och fick 16 st. 

Pain au chocolat 
• 50 g jäst 
• 2.5 dl mjölk
• 2 st ägg
• 0.5 dl strösocker 
• 1 krm salt 
• 1 liter vetemjöl 
• 400 g smör
• 1 stor marabou chokladkaka 

Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölk, ägg, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg. Låt stå i kyl i 10 minuter. Skär smöret i 10-12 skivor. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och kavla ut den till en rektangel ca 30x45 cm. Lägg ut smöret på halva degen och vik över den andra halvan. Nyp ihop kanterna ordentligt. Vrid degen en kvarts varv så att du har den vikta kanten mot dig. Kavla försiktigt ut degen till en två cm tjock rektangel. Vik degen i tre delar och vrid den ett kvarts varv så att du har skarven mot dig och kavla återigen ut degen tills den är två cm tjock. Gör likadant två gånger till. Lägg degen ihopvikt och övertäckt i kylen i 15 minuter. Ta ut degen och kavla ut den på lätt mjölad arbetsbänk till en platta ca 20x49  och ca en cm tjock. Dela degen i remsor ca 12x4 cm. Lägg på en chokladbit och rulla ihop. Lägg skarven nedåt. Låt jäsa i 30 minuter. Grädda på 225°C i 8-10 minuter. 









Kram Elisabeth!♡

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela