daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Bloggutmaning 5: Användbara tips

Publicerad 2015-08-03 11:06:56 i Tips

Hej på er! Nu är det utmaning 5 som gäller, tyvärr ett inlägg utan bilder då det krånglar för mig idag. Har suttit i en halv timme och bilderna kan inte laddas upp i inlägget. Vet inte varför, det har aldrig krånglat förrut. 
 
Denna utmaning handlar om användbara tips som kan göra det mycket lättare om man inte redan visste om dem såklart. Jag radar upp dem nedanför. 
 
Bullar & vetedeg
• Om fyllningen i bullarna brukar flyta ut för dig så prova att blanda i lite mjöl nästa gång, då får du en fastare och lika god fyllning. 
• Ser dina bullar ut som ett torn när du tagit ut dem ur ugnen? Då kan du lätt trycka ner toppen försiktigt med en sked och bullen blir fin igen. 
• Jag tycker att vetedegen blir bäst om man bakar den på rumsvarmt fett och kall vätska, något att prova nästa gång?
 
Muffins
• Baka muffins och cupcakes i en muffinsplåt om du har en sådan, blir alltid lika bra resultat för mig.
 
Dammsugare
• Bakar du småkakor och mjuka kakor ofta? Då blir det oftas snuttar och kanter kvar från kakorna. Spara dessa i en burk i frysen och använd när du ska göra dammsugare nästa gång, super praktiskt!
 
Tårtor
• Om du vill baka en hög tårta och bara har långa springformar så har jag ett toppen tips. Smöra formen som vanligt men täck kanten med bakplåtspapper istället för ströbröd till den höjd du vill ha. 
• Varje gång som jag ska baka tårta så tar det tre dagar för mig. Dag 1: Gör anslaget/tårtbotten. Dag 2: Gör fyllningen och lägg ihop tårtan. Dag 3: Spackla och dekorera tårtan. Då hinner tårtan stå till sig och den blir mycket saftigare, för visst smakar alltid tårtan bättre dagen efter?;)
 

Det var mina tips, hoppas att det hjälpte någon!
 
Kram Elisabeth!♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela