daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Rör ihop bröd

Publicerad 2015-02-25 15:32:48 i Egna recept

Hej på er! Solen har börjat visa sig en hel del både i Småland och Östergötland, härligt tycker jag! När jag hade sportlov sov rotade jag i köksskåpen och hittade olika saker jag vill baka med och det resulterade i ett bröd. Mitt eget recept som jag kom på i samma stund som jag rörde i bunken. Man behöver ingen köksmaskin utan handkraft och en bra slev räcker gott och väl. 


Rör ihop bröd
• 25 g jäst 
• 2 dl mjölk
• 20 g margarin 
• 0.5 tsk salt
• 2 msk chiafrön 
• 1 dl vetemjöl 
• 1 dl grahamsmjöl 
• 1 dl bovetemjöl 
• Flingsalt 

Smula jästen i en bunke. Smält fettet och blanda med mjölken. Rör ut jästen i degvätskan. Blanda i saltet. Rör i chiafröna och låt dra i 10 minuter. Blanda i alla de tre mjölsorterna till en deg. Låt jäsa 30 min. Tryck ut degen på en plåt täckt med bakplåtspapper och strö över flingsalt. Låt jäsa i ytterligare 30 min. Grädda på 225°C i ca 10-12 minuter. Skär brödet i rutor när det har svalnat. 

Kram Elisabeth!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela