daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Studiebesök på Cloetta

Publicerad 2015-02-13 21:29:14 i Allmänt

Hej på er! Eftersom att tanken bakom min blogg inte bara är att dela med mig av en väldans massa recept utan också berätta om min utbildning, så får ni något kul att läsa nu. Onsdagen som var förra veckan innehöll ett besök på Cloetta i Ljungsbro för mig och min klass. Vi har precis läst klart en kurs som heter choklad och konfektyr så det passade oss perfekt, och eftersom att min skola ligger i Linköping så är var det mycket passande. Det finns två till Cloetta fabriker som ligger i Helsingborg och Malmö tror jag, tur att jag pluggar i Linköping känner jag så jag fick chansen att besöka Cloetta haha;) Så nu tänker jag berätta om den dagen.
 
Vi kom dit och fick börja med att lyssna på en man som pratade om deras produkter och hur det är att jobba där. Sen fick vi ta på oss skyddsrockar, skoskydd och hårnät, alla såg jätteroliga ut;) Vi fick går runt i hela fabriken och sen när de tillverkade allt från kexchoklad till Polly, allt var så otroligt stort och allt producerades snabbt. Vi fick smaka på plopp och mums mums direkt från bandet, så färskt godis har jag aldrig ätit innan.
 
Innan vi gick in i själva fabriken så fick vi varsin mega plastpåsen och han som guidade oss så att vi skulle få lite godis när vi gick runt, när vi väl var klara så förstod jag varför påsen var så enorm. Vi fick med oss allt som ni kan se på bild nedan, per person!!
 
Det var en händelserik och super rolig dag, tänk att just den Ahlgrens bilar påsen som hänger i affären har tillverkats i lilla Ljungsbro, det är helt otroligt!
Polly bilar, Polly oiginal, Polly safari, Ahlgrens bilar saltlakrits, Ahlgrens bila original och Ahlgrens bilar fruktkombi.
Sprinkle, kexchoklad, plopp, guld nougat, royal, power break, center och mini-muh.
Mums-mums
 
Om det är vissa godissorter ni inte känner igen så behöve ni inte fundera mer på det, vissa av sorterna säljs bara i Danmark och Finland med produceras i Svergie.
 
Kram Elisabeth!♥

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela