daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Berlinerskorpor

Publicerad 2015-01-14 17:08:06 i Tips

Hej på er! Väntar på tåget som ska ta mig hem efter denna långa skoldag. Då passar jag på att blogga lite. Vi gjorde skumbollar och klubbor idag i skolan, mer om det i ett senare inlägg. Igår gjorde jag något som jag alltid velat göra men bara bläddrar förbi i boken "Sju sorters kakor". Det är berlinerskorpor, passade på när jag ändå hade mandel hemma. 


Berlinerskorpor 
• 1.5 dl (100 g) sötmandel
• 100 g smör eller margarin
• 1 dl socker
• 2 ägg
• 1 tsk bakpulver 
• 3.5 dl vetemjöl 

Hacka mandeln grovt. Rör matfett och socker mjukt. Tillsätt äggen, ett i taget och rör smeten porös. Blanda i resten av ingredienserna. Klicka ut degen på plåt med bakplåtspapper, 3 längder och grädda i 10-15 min på 200°C. Ta ut dem och låt svalna lite, skär i sneda ca 2 cm breda bitar och låt dessa torka på eftervärmen i ugnen. Klart!


Jag gjorde bara en halv sats för att prova, dessa kommer jag att baka flera gånger. De var verkligen jättegoda!

Kram Elisabeth!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela