daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Kladdiga chokladmuffins med ischoklad

Publicerad 2015-03-03 08:54:19 i Egna recept

Hej alla fina! Någon mer som ser snön falla ner utanför fönstret? Jag som trodde att våren var på väg. 

I helgen så var jag på bakhumör, fast det är jag väl alltid;) Hur som så har jag länge letat efter det där perfekt kladdiga chokladmuffins receptet utan resultat. Jag ställde mig i köket och försökte hitta på det själv, det är långt ifrån perfekt men de blev riktigt goda! Jag hittade några bitar ischoklad i kylen som fick vara med, men de kan man skippa om man vill.

Kladdiga chokladmuffins med ischoklad
• 3 st ägg
• 2.5 dl socker
• 150 g margarin
• 2.5 dl vetemjöl 
• 1 msk vaniljsocker 
• 1 nypa salt 
• 4 msk kakao
• 1 tsk bakpulver
• 3 msk ljus sirap 
• 10 st ischoklad 

Smält fettet i en kastrull och blanda i ischokladen så att den smälter. RÖR i övriga ingredienser, vispa inte. Fördela i muffinsformar och grädda på 200°C i ca 10 min, håll koll på de hela tiden! 


De fick den där insjunkna mitten som jag ville och är precis lagom kladdig. Jag hade velat ha en krispig yta, men det får vi fixa nästa gång.

Kram Elisabeth!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela