daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Dubbelt upp med chokladbollar

Publicerad 2015-10-13 13:27:49 i Egna recept

Hej på er! Ledig tisdag för min del med tid för att planera mitt gymnasiearbete. Men först ska jag dela med mig av två helt nya recept. 

Jag har länge velat baka vita chokladbollar så jag tog tag i det och knåpade ihop ett recept. När jag ändå var i farten så fick det bli en sort till. Så här har ni dom, vita chokladbollar & Oreo chokladbollar. Båda innehåller smält choklad.

Vita chokladbollar med strössel
• 100 g margarin
• 2 dl socker
• 2 tsk vaniljsocker
• 2 dl havregryn
• 100 g smält vit choklad 
• Strössel att rulla i

Oreo chokladbollar 
• 100 g margarin
• 2 dl socker
• 2 tsk vaniljsocker 
• 3 dl havregryn 
• 100 g smält Oreo choklad 
• 2 msk kakao
• Pärlsocker att rulla i 

Blanda ihop alla ingredienser förutom chokladen till en jämn smet. Tillsätt chokladen och blanda samman. Rulla till bollar och rulla dom i strössel eller pärlsocker. Låt stå i kyl, klart!




Ett tips är att chokladbollar går utmärkt att frysa, bara att plocka fram och låta tina innan de ska ätas. 

För er som missat så hittar ni även bloggen på Instagram under namnet @daxforfika

Kram Elisabeth!💕

Kommentarer

Postat av: Dixi Wonderland

Publicerad 2015-10-13 13:51:14

Mums mums :D

Postat av: Paulina

Publicerad 2015-10-13 15:23:10

Mums! :D

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela