daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Focaccia & tacosoppa

Publicerad 2015-09-10 18:16:14 i Tips

Hej på er! Och nej, bloggen kommer inte att bli en matblogg. Det är bara så att focaccian som jag bakade passade så sjukt bra till en tacosoppa som jag åt till lunch i början av veckan. Den bästa kombon på länge! Och visst skulle det vara dumt om ni inte fick ta del av det;) Så idag får ni recept på både brödet och soppan. Receptet på focaccian kommer från arla.se medan soppan är mitt eget recept. Läs och prova gärna, hur gott som helst!

Focaccia
• 2 msk olivolja
• 9 dl vetemjöl
• 2 tsk salt
• 25 g jäst
• 4 dl vatten 

Kryddsmör
• Smör
• Vitlök
• Oregano
• Timjan 

Havssalt 

Lägg allt utom vattnet i en bunke, jästen i mindre bitar. Värm vattnet till fingervarme och rör ner i mjölblandningen. Arbeta degen tills den känns smidig. Låt degen jäsa under bakduk i ca 40 minuter. Sätt ugnen på 225°C. Skala och finhacka vitlöken och rör ihop med snöret och örterna. Pensla en långpanna 30x40 cm med olja. Häll den jästa degen i långpannan och tryck till med mjölade händer. Gör små gropar och klicka i smöret där i. Låt jäsa under bakduk i ca 20 minuter. Pensla med kallt vatten och strl över saltet. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter. 



Vanligtvis så brukar man ha tomat och basilika i focaccia men jag valde något som passade mig bättre. Är galen i vitlök, och gillar inte alls tomat så det var enkelt. 

Nu ska ni få receptet på soppan också. Det som inte har angetts i någon mängd får man välja själv vad som passar en, jag var inte så noga med mått heller för jag trodde inte att den skulle bli så god som den blev;)



Tacosoppa
• Smör eller margarin till stekning
• 500 g blandfärs 
• 1 påse tacokrydda
• Vatten
• Potatis 
• 1 stor riven morot
• 1.5 normalstor lök
• 2 st vitlöksklyftor
• 500 g passerade tomater
• 1 burk vita bönor i tomatsås
• Salt
• Peppar

Bryn färsen och tillsätt kryddan. Hacka löken och stek den lätt gyllenbrun. Lägg färsen och löken i en kastrull. Tillsätt vatten och passerade tomater och låt småkoka. Tillsätt den rivna moroten, vitlök, och potatisen skalad och skuren i bitar. Smaka av med salt och peppar. Tillsätt bönorna och låt småkoka en liten stund. Häll i mera vatten under tiden om det behövs.

Servera soppan tillsammans med focaccian och tortilla chips.

Nästa gång ska jag prova att byta ut potatisen mot pasta och se hur det blir.

Kram Elisabeth!💕

Kommentarer

Postat av: ɑ n n i k ɑ

Publicerad 2015-09-10 19:21:21

Super mumsigt :D

Svar: Ja verkligen, perfekt nu till hösten också:)
Elisabeth

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela