daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Chocolate Chip Cookies

Publicerad 2013-07-21 16:26:10 i Småkakor

 
Till vänster på bilden ser ni chocolate chip cookies. Jag har hittat receptet på en annan blogg men kommer inte ihåg vilken, men de är hur goda som helst.
 
Chocolate Chip Cookies:
• 75 g smör eller margarin
• 1.5 dl brunt farin socker
• 0.5 dl socker
• 1 krm salt
• 1 st ägg
• 2 dl vetemjöl
• 2 dl havregryn
• 0.5 tsk bakpulver
• 0.5 tsk vaniljsocker
• 125 g choklad, gärna blandat med ljus, mörk och mjölkchoklad
 
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa socker och matfett poröst med en elvisp. Hacka chokladen och lägg i en bunke och blanda den med mjöl, bakpulver, vaniljsocker, salt och havregryn. Blanda ner det i smör och sockerblandningen, tillsätt ägget. Rör ihop till en kakdeg. Rulla degen till små runda bollar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och platta det de lite. Grädda kakorna i ca 10 min eller tills de har fin färg. Låt kakorna svalna. Av receptet blir det ca 20 st kakor.
 
Kram Elisabeth!:)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela