daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Gaffelkakor med havresmak

Publicerad 2014-04-26 20:47:21 i Småkakor

Hej på er! Idag har jag bakat en favoritkaka som har hängt med från barndomen. När jag var liten och mamma hade bakat de här kakorna så gick jag och nallade ur burken. De är hur enkla som helst att göra och det är inte mycket socker i så diabetiker kan äta dem. Receptet kommer från boken "Sju sorters kakor".
 
• 200 g smör eller margarin
• 4 msk socker
• 1,5 dl havregryn
• 3 dl vetemjöl
 
Rör ihop matfettet och sockret. Tillsätt havregryn och vetemjöl. Rulla till bollar. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck ut bollarna med en gaffel (därav namnet) och grädda i ugnen på 200 grader i 10 minuter. 
Kakorna innan gräddning.
I receptet så står det att det ska bli 50 st, jag fick 30 st. Om ni kontrollräknar så ser ni att det bara är 28 st på bilderna. Jag erkänner, jag har nallat två. Ha en fortsatt bra lördagkväll!
 
Kram Elisabeth!♥

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela