daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Drottninggrottor

Publicerad 2014-09-01 18:18:52 i Småkakor

Hej, hej! Det känns som om jag inte har bakat på jätte länge. Inläggen som kommit upp här på bloggen har varit tidsinställda, därav så har inte Instagram bilderna och inläggen på bloggen stämt överens om någon undrar. 

Jag har länge varit sugen på att baka småkakor så i torsdags så gjorde jag det. Det blev drottninggrottor efter mitt eget recept. Som vanligt vill jag att ni skriver/säger var ni hittat det om ni provar att baka och lägger upp receptet någonstans. Nu till receptet:

Drottninggrottor, 30 st STORA 
• 200 g smör/margarin 
• 1.5 dl socker 
• 3.5 dl mjöl 
• 1 tsk bakpulver
• 0.75 msk vaniljsocker 
• 1 st äggula 
• Drottningsylt 

Blanda ihop allt utom sylten till en deg. Rulla till bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck ett hål med hjälp av tummen i mitten. Spritsa i sylt i hålet. Grädda på 200°C i 10 minuter. 





Jag trodde inte att kakorna skulle bli så stora som de blev, nästa gång så ska jag göra mycket mindre storlek.

Kram Elisabeth!♡

Kommentarer

Postat av: eftermiddagsfika.blogg.se

Publicerad 2014-11-25 08:43:55

syltgrottor är ju helt underbart!

Svar: Det håller jag med om;)
Elisabeth

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela