daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Rutig äppelpaj

Publicerad 2014-08-18 19:30:47 i Paj

Hej, hej! Mina favoritäpplen är äpplena från den egna trädgården. Jag såg att vissa utav dem vara jättestora, så nu har jag gjort en supergod paj. Jag hittade receptet på recept.nu Egentligen så skulle det vara ett lock som täckte allt men jag gjorde rutmönster istället. Nu till receptet:

Äppelpaj
• 4 dl mjöl
• 200 g margarin
• 2 msk vatten
Fyllningen 
• 6-8 st äpplen
• 2 msk vatten 
• 0.5 dl socker
• 1 msk kanel 

Nyp ihop mjölet och margarinet till en smulig massa. Tillsätt vattnet så att massan blir till en deg. Låt ligga i kylskåpet i 30 min.
Skala och skär äpplena i små träningar. Koka upp 2 msk vatten. Lägg i äpplena och låt koka upp igen. Tillsätt socker och kanel. Ta av från plattan. 
Dela degen i två delar. Kavla ut och lägg ena delen i botten på pajformen. Lägg i äpplefyllningen. Täck med den andra delen av degen, antingen som ett lock eller rutmönster. Grädda i ugnen på 200°C i 30 minuter. 

Vi ät pajen med vaniljglass och det var jättegott! Pajen är inte så söt, den passar bra till diabetiker om man kan äta lite socker. Bara 0.5 dl socker i hela pajen men ändå så är den såå god! Passa på att baka med höstäpplen nu när ni kan.

Kram Elisabeth!♡

Kommentarer

Postat av: figge gunnarsson

Publicerad 2015-05-19 20:15:13

hej är det okej om jag använder denna bild på en bok jag håller på med

Svar: Hejsan!:) Om du tydligt visar att det är jag som tagit bilden och att jag äger den så får du göra det. Lycka till:)
Elisabeth

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela