daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Mormors julstjärnor

Publicerad 2014-12-23 12:47:57 i Småkakor

Hej igen! Som några av er vet så bakade min mormor otroligt mycket. Till varje jul bakade hon alltid dessa julstjärnor. Men efter att hon dog lagom till julen 2008 så har vi fått varit utan dessa underbart goda julkakor i 6 år, tills nu. Mamma har fått ett liknande recept av tant och de bakade vi idag. Jag har nästan glömt bort hur otroligt goda de är! Sitter och tjuväter ljust nu, hihi. Så om ni precis som jag vill panik baka i sista stund så, prova prova prova! Ni kommer inte att bli besvikna. Såklart behöver man inte baka de till jul, man kan baka de året runt. 
Mormors julstjärnor ca 50-60 st
• 2.75 dl vetemjöl
• 1 tsk vaniljsocker
• 1 tsk bakpulver
• 0.75 dl socker med topp
• 150 g kallt smör
• 1 st äggula

Garnering
• 1 st lättvispad äggvita
• Pärlsocker

Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och socker i en matberedare. Tillsätt smöret skuret i tärningar och äggulan. Blanda ihop till en deg. Låt ligga täckt i kyl i ca 30 min. Kavla ut degen och tryck ut stjärnor med ett pepparkaksmått. Lägg på plåt med bakplåtspapper och pensla på äggvitan och strl över pärlsocker. Grädda på 175°C i 7-9 minuter. 

Inte så vackra att se på men sjukt goda!

Kram Elisabeth!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela