daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Mini rabarberpajer & pappersformar

Publicerad 2014-05-17 19:02:46 i Paj

Hej på er i sommarvärmen! Vilket härligt väder vi har haft idag, iallafall i den delen av småland där jag bor. Med värmen kommer också rabarberna och jag som är en riktig rabarbertjej är just nu superlycklig! Rabarbermuffins, rabarberkompott, rabarberkräm, rabarbersaft och rabarberpaj av alla det slag slår inget under sommarmånaderna. Ni ska få ett utav recepten på den sist nämda, rabarberpaj. 
Känslan av att kunna plocka rabarber i sin egen trädgård är obeskrivlig.
 
Rabarberpaj (1 stor eller ca 9 små)
• 2.5 dl vetemjöl
• 2.5 dl socker
• 1 st ägg
• 100 g smör eller margarin
• 1 tsk bakpulver
• Rabarber
 
Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Skär sedan rabarberna i små bitar, till mina mini pajer så använde jag 6 stycken mellanlånga stjälkar. 
Fördela rabarberna i formarna. Smält matfettet i en kastrull och rör sedan i resterande ingredienser i kastrullen.
Klicka ut smeten över pajerna. Grädda i ugnen ca 15 min, om du gör en stor så låt den vara inne mellan 30-40 min. 
Kolla så små och söta det blev! Familjen gav dem bra betyg så det här receptet måste ni verkligen testa! Nu kommer vi till pappersformarna, jag fick dem av min kompis mamma eftersom att hon vet att jag är baktokig.
Först så har vi de här bruna som jag gjorde pajerna i och de hade den perfekta storleken för det.
Sen fick jag också såndan här vita som är mini muffins formar, det kommer till användning nästa helg då jag ska göra cupcakes till min systers konfirmation.
 
Nu hoppas jag att ni testar att göra rabarberpajerna, annars kommer ni missa något! Ha en fortsatt solig lördagskväll. 
 
Kram Elisabeth!♥ 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela