daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Wienerbröd

Publicerad 2014-11-20 15:26:45 i Vetebröd/Bullar

Hej alla fina! När det var farsdag för typ en evighets sen så bakade jag wienerbröd. Det var första gången jag gjorde det hemma och det gick över förväntan faktiskt. De blev inte så krispiga och spröda som jag ville ha dem men de blev sjukt goda! 
Winerbröd
• 1 sats wienerdeg (http://daxforfika.blogg.se/2014/october/pain-au-chocolat.html
• 1 sats vaniljkräm (receptet kommer här under)
• Florsocker
• Vatten 
• Pärlsocker 


Gör degen precis som det står i receptet fast istället för att rulla degen så skär man de i tunnare remsor. Sen tvinnar man den och lägger den som ett S. Där efter så formar man den till en 8 och fyller i vaniljkrämen i "hålen". Strö över lite pärlsocker. Gräddas på samma sätt som pain au chocolat. När de svalnat så spritsa/ringla ut glasyr som du gör på florsocker och vatten tills du får rätt konsistens. Pudra över florsocker. Klart!

Om ni tycker att det är svårt att få till 8:an så sök på youtube så finns det bra förklaringar. Det är så svårt att visa när man inte har bild på det. Nu till vaniljkrämen.

Vaniljkräm (receptfavoriter.se)
• 2.5 dl mjölk
• 0.5 st vaniljstång 
• 3 äggulor
• 4 msk strösocker 
• 2 msk maizena
• 1 msk smör

Dela vaniljstången på längden och skrapa ur den i en kastrull. Lägg i resten av stången också.
Tillsätt mjölk, socker och maizena. Vispa i äggulor. Sjud krönen under omrörning tills den tjocknar. Ta av från värmen, låt svalna. Ta ur vaniljstången, klart! 

Kram Elisabeth!

Kommentarer

Postat av: Kajsa

Publicerad 2014-11-20 18:58:32

Vilka vackra wieneråttor!!

Ska ha en liten julkalender på min blogg med länkar till bakbloggar varje dag. Jag ska även provbaka något från varje bakblogg. Är det okej om jag länkar till din blogg?

Svar: Tack! Så roligt, javisst får du det! Den måste jag följa;)
Elisabeth

Postat av: Kajsa

Publicerad 2014-11-20 18:59:07

Vilka vackra wieneråttor!!

Ska ha en liten julkalender på min blogg med länkar till bakbloggar varje dag. Jag ska även provbaka något från varje bakblogg. Är det okej om jag länkar till din blogg?

Postat av: Sofia

Publicerad 2014-11-22 16:05:12

jättebra förklarat. Ska prova att göra detta. :)

Svar: Så kul! Lycka till:)
Elisabeth

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela