daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Elisabeths kanelbullar & tips

Publicerad 2014-10-02 13:48:52 i Vetebröd/Bullar

Hej alla fina! Jag har studiedag idag och passade då på att baka kanelbullar inför kanelbullens dag på lördag den 4 oktober. Jag är inte hemma då så bakandet fick bli idag. Jag vill börja med att säga att bullar är något som jag aldrig blir nöjd med. Men idag hände något fantastiskt, jag blev supernöjd!! Därför tänker jag ge er mina bästa tips och saker man ska tänka på. Såklart har de flesta sitt eget recept och sina egna knep som alltid funkar för dem, men här kommer mina. Receptet jag använde idag är också helt nytt. Jag jämförde olika recept som jag använt tidigare, och knåpade ihop en blandning av dem och mina egna ideer. Så nu har jag också bakat bullar efter ett eget recept, det är såå kul att exprementera sig fram. 
 
Tips när du ska baka bullar.
• Använd ett recept där degvätskan är kall.
• Istället för att baka med smält matfett så använd rumsvarmt fett.
• Ta inte i för mycket mjöl i början, det tar ett tag för mjölet att dra åt sig vätskan.
• Kör degen länge i degmaskinen gärna i 20 minuter så att degen blir blank och slät. Vete tål hård bearbetning. 
• Låt degen jäsa övertäckt med plastfolie istället för en bakhanduk.
• Det tar tid att baka bullar, strunta i jästiden som står i receptet och låt degen jäsa klart. Min jäste i mer än 1 timme.
• När degen är klar så stjälp upp den på mjölat bakbord och låt den vila i 10 minuter så att mjölet drar åt sig vätskan. 
• Använd lite vetemjöl i fylningen, då rinner den inte ut ur bullen.
• Grädda i pappersforma, då har bullen bara ett håll att ta vägen och det är upp, då flyter den inte ut.
• Om bullen skulle bli som lutande tornet i Pisa så kan man ta en sked och trycka lätt på toppen så blir bullen fin igen. Det gör man direkt när bullen kommit ut ur ugnen. 
Nu kommer äntligen receptet.
 
Elisabeths kanelbullar ca 55 st
• 100 g mjukt smör eller margarin
• 2.5 dl kall mjölk
• 2.5 dl kallt vatten
• 50 g röd jäst
• 0.5 tsk salt
• 1 dl strösocker
• 12 dl vetemjöl + lite mjöl till utbakningen
 
Kanelfyllning
• 150 g smör eller margarin
• 4 msk kanelsocker
• 1 msk kanel
• 1 msk vetemjöl
 
• 1 st ägg
• Pärlsocker (rosa)
 
Jag valde att färga mitt pärlsocker rosa eftersom att det är oktober och rosa bandets månad. Man kan såklart behålla det vitt eller färga en annan färg. Men för mig var det viktigt att färgen fick bli rosa eftersom att personer som står mig nära har och har haft cancer och jag vet hur otroligt jobbigt det är. 
 
Börja med att blanda ut den utvalda färgen med lite vatten. Häll sedan i pärlsocker och blanda ihop. All mängd får man bestämma själv beroende på hur mycket man ska ha. Låt sockret stå och dra lite med färgen i. Lägg sedan ut socket på en plåt och låt torka på 50 grader i ugnen tills allt är torrt. Man får dela isär det några gåger medan det är i ugnen. Klart!
 
Fyllningen blandar man bara ihop med en sked. 
 
Nu till själva bullarna. Smula jästen i degbunken och lös upp den i vattnet och mjölken. Blanda i resterande ingredienser, fettet i mindre bitar. Tillsätt mjölet lite i taget. Knåda i bunken tills degen är slät och blank. Låt degen jäsa till dubbel storlek, det kommer att ta tid. Stjälp nu upp degen på det mjölade bakbordet och forma den rund, låt vila på bänken i 10 minuter. Gör nu degen och fyllningen till bullar på det sättet du vill ha dem. Jäs till dubbel storlek igen. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda på 250 grader i 10-12 minuter. 
Som jag skrev innan så är det första gången som jag verkligen blev nöjd med mina bullar och jag blev så glad över det.
 
Ha det riktigt bra nu och ät många bullar på lördag för det kommer jag att göra, glöm inte att bloggen finns på instagram under namnet @daxforfika
 
Kram Elisabeth!♥ 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela