daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Flätade bullar med vaniljfyllning

Publicerad 2014-09-17 09:50:00 i Vetebröd/Bullar

Hej, hej! När jag bakar bullar så brukar jag gå efter receptet ur boken "Sju sorters kakor". Jag vill prova ett nytt recept så denna gång blev det ICAs bullar, det kommer nog att bli det framöver också. 



Bullar
• 100 g smör
• 2.5 dl mjölk
• 2.5 dl vatten
• 50 g jäst
• 0.5 tsk salt
• 1-1.25 dl socker
• ca 14 dl vetemjöl
• 1 st ägg
• Pärlsocker

Vaniljfyllning 
• Smör
• Socker
• Vaniljsocker 

Smält smöret och häll i vattnet och mjölken, låt bli fingervarmt. Smula jästen i en bunke. Lös upp jästen med lite utav degvätskan. Häll i resten av vätskan plus salt och socker. Tillsätt mjölet men spara lite till utbakningen. Låt jäsa till dubbel storlek, jag jäste i 45 minuter. Kavla ut degen på mjölat bakbord. Bred på det mjuka smöret, strö över socker och vaniljsocker. Jag skrev inga mått eftersom man själv får välja. Forna nu bullarna som du vill ha dem. Jag flätade mina. Låt jäsa igen i ca 40 minuter. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda på 250°C i 8-10 minuter. 





Bullarna blev supergoda och jag ska nog fortsätta att baka efter det här receptet.

Kram Elisabeth!♡

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela