daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Tårtfyllnigar & ihopläggning

Publicerad 2014-09-05 12:02:32 i Fyllningar/Frostings/Smörkrämer

Hej alla fina! Nu kommer den andra delen i tårtbakandet. Eftersom att lill-tjejen önskade sig choklad, grädde och jordgubbar i tårtorna så valde jag att göra chokladbottnar som ni såg i det tidigare inlägget. Jag fyllde tårtorna med pollyfluff och jordgubbar blandade med lite socker. Vi börjar med jordgubbsfyllningen.

• Frysta jordgubbar
• Socker

Börja med att ta ut jordgubbarna från frysen. Dela dem i mindre bitar. Mosa dem med en potatisstöt tills det mesta är mosat, det ska vara lite större bitar också. Tillsätt socker och smaka av tills den blir god. Klart!



Sen så har vi godisfluffet som jag använde plopp i den här gången. Jag har också provat med polly och center och min favorit är center, fast alla är supergoda. 

• 3 dl vispgrädde 
• 180-200 g choklad/ 80-90 g gelégodis 

Värm grädden i en kastrull på spisen tillsammans med godiset delat i mindre bitar. Värm tills godiset har smält, grädden får absolut inte koka. När allt är smält så häll godisgrädden i en skål och låt stå i kylen i minst 6 tim. Vispa sedan som vanlig grädde. Klart!



Där har ni recepten på båda fyllningarna.


Nu är tårtorna ihoplagda, i nästa inlägg kommer spacklingen och dekorerandet.

Kram Elisabeth!♡

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela