daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Kokostosca

Publicerad 2015-07-10 17:38:50 i Mjuka kakor

Hej på er! Den där känslan då man lyckas perfekt med ett bakverk, när det blir precis som man tänkt sig. Någon som vet hur jag menar? Så kändes det iallafall då jag bakat och smakat på dessa underbart goda kokostoscarutor. 

Jag sommarjobbar på Ica maxi bageriet och då gör dom kokostosca i en rund form. Jag blev nyfiken på att prova själv fast jag valde att baka i långpanna och skära godingarna i rutor istället. 

Receptet kommer från recepten.se Efter att min syster tagit den första tuggan så sa hon "det här smakar som en kaka man kan köpa på ett konditori!" och jag kan inte annat än att hålla med;) 

Kokostosca i långpanna
• 200 g smör eller margarin
• 4 st ägg
• 5 dl socker
• 2 tsk vaniljsocker 
• 2 krm salt
• 1 dl kakao
• 3 dl vetemjöl

Kokostäcke
• 200 g kokosflingor 
• 1 dl ljus sirap 
• 2 dl socker
• 1.5 dl vispgrädde 
• 75 g smör eller margarin 

Klä en långpanna med bakplåtspapper (ca 25x35). Smält fettet. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i vaniljsocker, salt och kakao. Blanda i mjölet och det smälta fettet och rör till en jämn smet. Bred ut smeten i långpannan. Grädda på 200°C i 15 minuter. Gör kokostoppingen under tiden. Häll i alla ingredienserna i en kastrull och ha plattan på medelvärme. Rör tills fettet har smält. Låt koka upp och sjuda i ca 5 minuter. När kakan är klar så ska kokosen bres på och sen in med kakan i ugnen igen i ca 10 minuter eller tills kakan fått fin färg. När kakan har svalnat så ska den skäras i rutor. Klart!





Kram Elisabeth!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela