daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Beatrices 3-våningstårta

Publicerad 2015-05-18 20:16:38 i Fyllningar/Frostings/Smörkrämer

Hej alla fina! Nu kan ni förvänta er ett långt inlägg då receptet på 3-våningstårtan kommer. Den bakade jag till min systers födelsedag efter hennes önskemål. Tårtan innehåller chokladanslag, vaniljkräm och oreofluff. Den är spacklad med marängsmörkräm och dekorerad med marsipan blommor. 

Eftersom att alla recept utom marängsmörkrämen finns här på bloggen så skriver jag bara det här. Ovan ser ni vad det resterande innehållet är. Om det är någon som verkligen vill göra exakt den här tårtan så kan ni kommentera och jag kan då ge bättre förklaringar. 

Elisabeths marängsmörkräm 
• 3 st äggvitor
• 2 dl socker
• 250 g smör
• 1 tsk vaniljsocker 

Värm äggvitorna och sockret över vattenbad, vispa hela tiden. När sockret smält, ta av från plattan. Vispa med elvisp tills det blir vitt och fluffigt. Tillsätt lite smör i taget. Vispa helt kall, tillsätt smak. Klart! 

Den är hur god som helst! Något som ni måste prova på. 

Nu kommer massor bilder från tårttillverkningen och bilder på tårtan.

Min lillebror var i farten med kameran. Inte så ofta man får sig själv in action så att säga;)





Kram Elisabeth!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela