daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Schackrutor

Publicerad 2015-11-26 13:30:50 i Småkakor

Hej på er! Småkakor är något som jag älskar att äta men sällan blir nöjd med när jag bakar. Favoriterna är brysselkex, drömmar och såklart dessa undebara schackrutor. Dom ska ni få recept på idag.
 
Schackrutor 
• 4.5 dl vetemjöl
• 1 dl socker 
• 200g margarin eller smör 
• 4 tsk vaniljsocker
• 2 msk kakao
 
Blanda vetemjölet, sockret och matfettet i bitar i en matberedare. Det går såklart också att blanda för hand. Blanda i vaniljsocker. Dela degen i 2 lika stora delar. Ena degen ska nu blandas med kakaon. Rulla ut fyra längder, 2 ljusa och 2 mörka. Lägg dom i schackmönster ovanpå varandra. Låt degen ligga i kylskåp ett tag tills den inte är jätte mjuk. Skär dom i ca 0,5 cm tjocka skivor. Grädda kakorna på 200°C i 8-10 minuter
Jag tycker att det är svårt att få dem fina men goda är de iallafall.
 
Kram Elisabeth!♥

Kommentarer

Postat av: Oslofru

Publicerad 2015-11-26 13:55:55

Tack sötis ;)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela